Vrijwilligers

Binnen Schaakvereniging Spijkenisse zijn een groot aantal mensen steeds bereid om te helpen de club draaiende te houden. De vrijwilligers.
Dat gebeurt door het invullen van diverse vaste taken en rollen zoals bestuurslid/medewerker, in commissies, tijdens de clubavonden/middag, bij trainingen en vooral ook tijdens evenementen.
Als vereniging zijn wij daar heel blij mee.

Een beleidsuitgangspunt is dat onze leden met een positief gevoel deelnemen aan de activiteiten. en dat vrijwilligers het helpen als plezierig ervaren.

Zowel door de (lokale) overheid als landelijke sportorganisaties wordt veel aandacht geschonken aan een Veilig Sportklimaat.
Er zijn een aantal belangrijke richtlijnen en voorwaarden opgesteld die daarbij een belangrijke factor spelen.

VOG(verklaring omtrent gedrag)

Wanneer wij als vereniging te maken hebben situaties waarin kwetsbare groepen eventuele risico's kunnen lopen zijn wij verplicht om de vrijwilligers te vragen om een VOG te kunnen overleggen.
Met kwetsbare groepen wordt dan zeker de jeugd, maar ook ouderen/volwassenen bedoeld.
Het bestuur van SV- Spijkenisse  heeft in de voorgaande jaren ook actief deze VOG  gevraagd,
en waar nodig deze samen met de vrijwilligers aangevraagd, en zal daar ook mee door moeten gaan.
Het aanvragen van een VOG is gratis, als dat via de vereniging, de gemneente en/of NOC-NSF wordt gedaan.

Meer informatie hierover is te vinden via
Verklaring Omtrent het Gedrag voor vrijwilligers - NOCNSF

Vertrouwenspersoon;

Onze vereniging is qua aantal leden niet groot, vergeleken met de verenigingen van ander sporten. Ook het aantal vrijwilligers is redelijk beperkt te noemen.

Het bestuur is daarom van mening dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon specifiek voor en binnen onze vereniging ook niet effectief en wenselijk is, echter...
Binnen de Rotterdamse Schaakbond is wel een Vertrouwenspersoon aangesteld die voor de gehele bond zijn/haar taken uitvoert.
De afstand die deze persoon heeft tot onze vereniging draagt bij aan de onafhankelijkheid tijdens de uitvoering van deze functie.
Informatie en contcatgegevens via de RSB: Commissies & bestuursmedewerkers – Rotterdamse Schaakbond (r-s-b.nl)

Meer informatie over vertrouwenspersonen ; Vertrouwenscontactpersoon - NOCNSF