Spijkenisse 1 opent seizoen sterk

SVS 1 is het seizoen heel goed begonnen met een 5,5-2,5 overwinning tegen het sterke CSV. Het vorige seizoen degradeerde SVS met de nodige pech uit de eerste klasse. Toen werd al duidelijk dat er veel potentie in het team zat en dat kwam er in deze eerste wedstrijd goed uit. Het geroutineerde CSV startte de wedstrijd met gemiddeld bijna 100 ratingpunten meer dan Spijkenisse. Vrij snel werd duidelijk dat een overwinning erin zat. Thijs en Ismael wonnen snel en ook op de andere borden zag het er positief uit. Hieronder volgt een kort verslag per bord.

Aan bord 1 speelde Ricardo met de zwarte stukken tegen Paul Schrama, op basis van rating de nummer drie van CSV. De opening verliep vrij rustig. Na 1.d4 c5 werd namelijk kalmpjes 2.e3 gespeeld. Toen Ricardo met zo’n 15-20 minuten op de klok ervoor koos om wat ambitieuzer te spelen, bleef de tegenstander (helaas) goede zetten spelen. Hij zag goed dat Ricardo’s paardenoffers loze dreigingen waren. Toen er een paar stukken werden geruild, had Paul eventjes een betere stelling. Mede door de tijdnood koos hij (gelukkig) niet voor de sterkste voortzetting, waardoor Ricardo kon afwikkelen naar een toreneindspel met een pion minder, dit werd remise.

Thijs speelde aan bord 2 tegen Mark Trimp. In de opening werd - zonder dat een van beiden het merkte - afgeweken van de theorie. Hierdoor kon Thijs actief worden in het centrum. Mark koos hier, zonder lang twijfelen, voor een onschuldige ruil met pion winst voor hem. Gelukkig voor ons team gaf Thijs geen pion weg. Hij deed direct een dubbelaanval met zijn dame, won een stuk, lette op trucjes van zijn tegenstander. En werd daarmee ons eerste bordpunt.

Job speelde op bord 3 met zwart tegen FM Leon Koster. Uit de opening ontstond een gelijke stelling, maar Job stond passief en het was voor wit makkelijker om zetten te verzinnen. Job besloot af te wikkelen naar een iets slechter eindspel, maar die keuze kwam hem duur te staan. Net voor de tijdcontrole, op zet 39, maakte hij de beslissende fout. Job speelde nog even door, totdat hij vanwege zetdwang moest opgeven.

Maurits speelde op bord 4 zijn favoriete 2.b3 tegen het Siciliaans. Zijn sterke tegenstander, Jeffrey van Vliet, koos niet de scherpste variant tegen deze zijvariant. Maurits kwam goed uit de opening, maar door een strategische fout werd een zwart paard sterker dan de witte loper. Na het middenspel wist Maurits toch weer spel te creëren en kreeg hij goede compensatie voor een pion achterstand. De zwarte koning kwam op de tocht te staan, waardoor Maurits met zijn dame voortdurend dreigend kon zijn. Uiteindelijk maakte zwart een fout en verloor hij materiaal of werd hij mat gezet.

Op bord 5 speelde Semen met zwart tegen, oud Nederlands kampioene (1985, 1987 en in 1988), Jessica Derksen. Na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3. Lc4 koos hij voor een minder bekende opstelling met 3.. d6 gevolgd door de zwarte loper fianchetto. Wit was duidelijk niet bekend met deze variant, en slaagde er niet in om een coherente plan te vinden. Hierdoor kon Semen heel snel initiatief overnemen en de stelling openbreken. Dit kost wit al na 15 zetten een stuk. Er zaten wel nog wat tactische grapjes in de stelling, dus speelde de tegenstandster verder. Geleidelijk consolideerde Semen de stelling en de meeste stukken werden afgeruild. Op zet 33 gingen ook de dames van het bord, en toen gaf wit wel op.

Op bord 6 speelde Joey met zwart tegen Reinoud Segers. Uit de opening ontstond een vrij kalme stelling, waarin Joey langzaam het initiatief naar zich toe kon trekken. Toen de stelling opende miste hij echter een tweetal kansen om af te wikkelen naar een toreneindspel met een pluspion. Toen er een droog (en volledig gelijk) eindspel op het bord kwam, werd de vrede getekend.

Op bord 7 speelde Ismael tegen Mark Vermeer. Ismael viel in voor teamleider Daniel. Hij wist de tegenstander vanaf het begin onder druk te zetten en dit leidde tot pionwinst. Dat was niet het grootste probleem voor zwart, want wit bleef druk houden op de stelling. Nadat Ismael 3 stukken over hield tegen een zwarte toren vond Vermeer het welletjes en gaf op.

Op bord 8 speelde Maxim met wit tegen tegen Roel Trimp. Al vanuit de opening kwam er een wilde stelling op het bord die veelbelovend leek. Op een belangrijk moment, na een dubbel stukoffer, werd echte de verkeerde toren op de open e-lijn geplaatst en wist zwart zich tactisch te redden. Op dat moment had zwart voor eeuwig schaak moeten gaan, maar koos hij ervoor lang te rokeren en door te spelen. Dit gaf Maxim weer tegenkansen en uiteindelijk kwam er een eindspel op het bord, waarin Maxim de loper en 4 pionnen had en zijn tegenstander de toren en 2 pionnen. Maxim had dit kunnen/moeten afmaken, maar kon de winstweg niet vinden, mede doordat zijn koning op de 7e/8e rij was opgesloten. Er had meer ingezeten, maar gezien de stand was een halfje op dat moment voor het teamresultaat niet ongunstig.

Deze klinkende overwinning stemt optimistisch over het vervolg van het seizoen. Mag Spijkenisse wellicht zelfs van een terugkeer naar de eerste klasse dromen? We gaan het zien. De eerstvolgende wedstrijd vindt plaats op zaterdag 4 november tegen het Nieuw-Beijerlandse Rokado.