• Jeugdschaken bij de Schaakvereniging

Schaakvereniging Spijkenisse heeft zowel een jeugd- als een seniorenafdeling.
    Onze Jeugdclubavond is elke week op vrijdagavond van 18:30 tot 19:30. Daarna is de zaal voor de Senioren beschikbaar tot 24 uur.

Lees meer: Jeugdschaken bij de Schaakvereniging

Vandaag was Hellevoetsluis het toneel van het Open Jeugdkampioenschap De Pionier. Vanuit Spijkenisse was er een flinke delegatie aanwezig en het was erg leuk ze allemaal in actie te zien. Voor een aantal van onze clubleden was dit ook hun eerste deelname aan de RSB Grand Prix!

In de achtkamp (speeltijd 15 minuten) kwamen uit:

Niels, Stefan, Siraz, Max, Aron, Ajay, Owen, Jimmy, Yemayá, en Ediz

In de zeskamp (speeltijd 15 minuten + 5 seconden increment):

Rayan en Julian

En in de vierkamp (speeltijd 30 minuten):

Dominick, Lavanan en Lisa

Ze zaten lekker over alle groepen en borden verpreid, goed voor m'n stappenteller! Onze leden in de vierkamp spelen achter gesloten deuren, dus daarvan geen verslag. Een impressie van de overige partijen:

Julian start in ronde 1 eigenlijk weer veel te snel. Zijn tegenstander laat op een onbewaakt moment zijn koning open staan en zo kon Julian met een aftrekschaakmat (loper en toren) redelijk eenvoudig toeslaan.

Een paar borden verderop speelt Rayan daarentegen wel op het gemakje. Loopt tegen wat problemen in het middenspel aan en komt een kwaliteit achter te staan. In het eindspel kon hij daardoor niet genoeg weerstand bieden en verloor.

Jimmy helpt zijn tegenstander met de klok indrukken. Uiteindelijk is die tegenstander wel alle stukken kwijt en zet Jimmy probleemloos mat!

Aron probeert in zijn eerste partij al snel met de dame binnen te dringen. Hij is daarbij te onvoorzichtig en verliest zn dame. Dat zien we eigenlijk op de lagere borden nog veel te vaak: veel te snel de dame er uit! Hij komt echter goed terug, de aanhouder wint!

Ediz speelt lekker rustig, zoals we van hem op de club gewend zijn! In het eindspel kon hij met twee dames een batterij maken en mat zetten. Siraz staat al snel een dame voor (tegenstander speelt veel te snel) en wint de partij gemakkelijk.

Niels wint zijn eerste partij door alle stukken van zijn tegenstander "op te eten". Zijn broertje Max rokkeerde op een ongelukkig moment waardoor de dame van de tegenstander een mooie aanval had op z'n toren. Uiteindelijk koste dat hem de partij.

In ronde 2 nemen twee van onze Spijkenisse leden het tegen elkaar op: Ediz Yemaya. Gouden regels worden redelijk gevolgd en dat levert gelijk een mooie rustige opbouw op. Yemaya kiest er wel voor om niet te rokkeren maar voor ontwikkeling van de stukken te blijven gaan. Dat bleek geen goede keuze want Ediz kiest gelijk de aanval op 1 van de flanken en Yemaya kon haar dame niet meer redden. Yemaya blijft echter goed opletten en ziet opeens haar kans schoon: mat achter de paaltjes!

Ajay komt er ook met de dame te vroeg uit (op zet 4). Dat doet z'n tegenstander gelukkig ook, maar die zet hem ongedekt neer en is haar dus kwijt. Even later verliest Ajay door een mooi vorkje helaas een toren. En z'n tegenstander gebruikt het paard om de dame en de rest van de pionnen er af te slaan. Ajay verliest helaas, maar heeft wel door dat je gewoon niet moet opgeven...ook niet als je achter staat!

Jimmy speelt in een latere partij weer te snel en komt in een paar minuten flink achter te staan. Zn tegenstander maakte nog sneller de rest van het bord leeg, maar zag niet dat er daardoor pat dreigde. En die kwam er dus 2 zetten later

Julian komt in een volledig gebalanceerd toreneindspel en die zijn lastig. Gelukkig kwam er iets op het bord dat hij uit z'n stappenboekje herkende en met een vrij eenvoudig tactiekje wint hij.

Onze oudere kids spelen achter gesloten deuren, dus daar krijg ik af en toe alleen een uitslag van door. Lisa en Dominick winnen beiden hun 1e ronde. En melden dat Lavanan compleet gewonnen stond. :) en daar moet je het dan maar mee doen.

Bij Max is de batterij na 3 ronden een beetje leeg aan het raken. Broer Niels breekt door met een dame op de 7e rij. Hier gaat z'n tegenstander nog lang last van hebben. Ook een pion bereikt de laatste rij. En dan gaat het hard...flink manoeuvreren met de dame, steeds op zoek naar nuttige schaakjes. En als je zoekt...ga je ze vinden: een klein gaatje is dan vaak genoeg. Hij laat deze gewonnen stand helaas wel uit z'n handen glippen.

In latere rondes zie je dat de kinderen moe worden. Veilig schaak zetten is in de jongste groepen dan echt nog wel een dingetje: dames worden gewoon ongedekt tegen de koning aangezet. Siraz komt in een toreneindspel een kwaliteit achter te staan, maar een trappetjesmat uit het boekje bracht de winst!

Ajay volgt goed de gouden regels op en denkt rustig na. Ontwikkelen, rokkeren. Laat wel een gaatje voor z'n koning ontstaan (de koning in zn blootje), daar kan zn tegenstander gebruik van gaan maken. Die komt prompt ook met z'n dame er uit en vindt ook vrij snel een mat.

In de laatste ronde van stefan rokkeert zijn tegenstander niet en stefan doet al snel een aanval op de dame vleugel en snoept een pionnetje. De dames gaan er af, net als veel andere stukken. De tegenstander weet een toren op rij 7 te planten...dat wordt lastig. Tegenstander blundert een paard en het is weer een beetje in balans. Een paar zetten later gaat Stefan met de koning iets te veel op rondreis en loopt een matnetje in.

Voor Ajay was het zijn eerste Grand Prix en het was niet makkelijk. Hij speelde eigenlijk best goed, maar kwam vaak net iets te kort. Gelukkig pakt hij in de laatste ronde nog mooi even een punt mee!

In de prijzen: Dominick (1e), Lisa (1e), Julian (1e), Siraz (1e), Jimmy (1e), Ediz (2e), Yemayá (3e), Owen (4e)

Voor alle resultaten: http://r-s-b.nl/nieuws/wouter-terlouw-wint-ojkp/

Bekijk de fotoos op onze Facebook pagina.